5 fotografiske uvaner du bør endre

with Ingen kommentarer

Vi kan finne oss selv pakket inn i dårlige fotovaner eller atferd lenge før vi innser at vi kanskje bør prøve å gjøre det på en annen måte. Noen ganger ser du de ikke engang selv, og hvis du er heldig, har du en venn som kan peke på uvanene dine. Så les gjennom dagens innlegg og se om jeg kan være vennen som sier: «ahem … du har toalettpapir på skoen.»

1. Nøling

Noe som mange gjør er å nøle. Nøler en for lenge i en situasjon, kan det hindre deg i å få det perfekte bildet. Grunner til at en nøler kan for eksempel være:

Frykt for hva folk tror

Du kan være bekymret for hva folk tror. Føler du trang til å ta bilde av ditt gråtende barn? Det er helt gyldige øyeblikk som må fanges opp fra tid til annen. Eller kanskje det er et gatebilde av en vilt fremmed, og du nøler bare et tiendedels sekund for lenge, er øyeblikket borte.

Ubehagelige øyeblikk er over på et brøkdels sekund, men disse bildene varer evig, og har potensial til å forandre liv og få samtalene i gang som aldri ellers ville ha skjedd. En kommer langt med et avvæpnende smil og om du viser bildet til personen etterpå.

Ikke å være klar

Ikke å ha kameraet klart kan gjøre at du nøler. Du har det ikke oppe og klart i skuddposisjon, eller så er ikke innstillingene riktig. Still inn kameraet for situasjonen slik at du alltid er klar til å knipse. Hvis omgivelsene er i stadig endring, så har du et par alternativer:

  • Ta bilder i auto eller en halvautomatisk modus. Jeg personlig liker blenderprioritet. Da setter en blenderåpningen, kameraet måler lyset og setter lukkertiden. Mens manuell er å foretrekke for å få full kontroll, så gjør det du trenger for å få tatt bildet. Gjør det som trengs når det gjelder innstillingene for å unngå å nøle.
  • Fotograferer du i RAW hjelper det også at du har et bredere spekter av alternativer i post-produksjon, slik at du kan gjenopprette dårlig eksponerte bilder.

 

2. For lav ISO

ISO sammenligning - 001
ISO 100

En ganske stygg vane er å bruke for lav ISO-innstilling. Mange fotografer sier de gjorde slik og slik fordi de «ikke kunne ta ISO over 800». Frykten for å bruke en høy nok ISO kan være ganske sterk og lede deg til å få uskarpe bilder med en lukkertid som er for treg, eller hindre deg fra å prøve å få et bilde helt. Noen grunner til at du ønsker å endre denne vanen i dag:

  • Du kan bli overrasket over hvor høyt du faktisk kan presse kameraet. Hvis du har et godt «rask» objektiv (en som håndterer en stor blenderåpning), sørg for å utnytte styrkene i optikken. Så setter du ISO så høyt som du trenger for å få tatt bilde.
  • Dagens redigerings programvare minimerer støy som følge av ekstremt høy ISO utrolig godt.
  • Korn / støy er ikke så ille. For noen fotografer, er det er faktisk ønskelig. Mange av oss legger faktisk mer korn til når vi redigerer. Så hvis du har et høy ISO-bilde som ville se vakker ut i svart-hvitt, prøv det ut og se om støyen blir vakre korn i bildet
  • Nå er det denne regelen der ute om at sensorer i fullformat-kameraer produserer mindre støy. Det var dette som stoppet meg fra å ta mitt crop-sensor kamera til en så høy ISO som ofte var nødvendig, fordi det var ikke et fullformat kamera. Men når jeg fikk et full-frame kamera, gjorde jeg noen crop-sensor vs fullformat ISO sammenligninger og ble veldig overrasket over å se at forskjellen ikke var betydelig nok til mitt bruk.

 

ISO sammenligning - 002
ISO 3200 (Uten støyfjerning)

3. Pixel kikking

Et flott emne å snakke om nå, er den dårlige vanen med pixel kikking. Det kan være en av grunnene til at du er redd for å bruke høye ISO-tall. Hvis du blåser bildene opp til 100% i datamaskinen og utbryter, «Oh, støy! STØY! «, Så kan du være en pixel kikker. Med mindre du skriver ut bildene til å passe på siden av en buss, er det ingen grunn til å analysere hver enkelt piksel.

Dette er hva jeg foreslår for å overvinne piksel kikkere:

  • Slutt å zoome til 100% (1:1 i Lightroom). Fyll skjermen når du redigerer, men motstå trangen til å inspisere på 100%. Hold det ferdige produktet i tankene, og hold deg til det som din referanseramme.
  • Finn et bilde som gjør at du har «pixel kikkers panikke» og gjør en testutskrift. Skriv den ut ganske stor (som A3), og når bildet kommer, kan du bli gledelig overrasket over hvor flott det ser ut.
  • Hvis du tar bilder for web, da har du enda mer grunn til å slappe av. Mange «unprintable» bilder kan fortsatt se flott ut på nettet.
  • En av grunnene til at du blåser opp bildene dine i første omgang, er at dette er hva kameraprodusenter gjør for å vise deg hvor bra deres neste modell er og hvorfor du bør kjøpe den. Før var jeg en som var på konstant jakt etter bedre utstyr, og hver gang jeg så på kamera spesifikasjoner eller vurderinger, var de fylt med inn zoomete deler av bilder. Disse bildene er brukt til å si «se hvor fantastisk ditt neste kamera kan være!» Så naturligvis kan vi føle at dette er den rette måten å bedømme vår fotografering. Men vær så snill … dump denne vanen, for de bildene har ingenting å gjøre med fotografering og alt å gjøre med kameraer.

 

4. Lykketreff

Ja, jeg ser på dere, Hr og fru «Spray-and-Pray». Vi har alle slått av hjernen vår og tatt bilder som en gal, bare for å håpe på noe «bra» er der når vi kommer hjem til datamaskinen. Ja, du kan fysisk lage bilder på denne måten. Samme måte som du kan dyppe en baby i maling og plassere den på et lerret og tillate den å lage «kunst». Babyen vet ikke hvordan han gjør det, og vil ikke være i stand til å gjøre det igjen. Men hei, det gjorde han, og det er alt som betyr noe, ikke sant? Ikke akkurat!

Det er noen problemer med denne vanen, så her er hvorfor du vil slutte med det i dag:

  • Du vet ikke hvordan du fikk disse bildene…. Så du ikke vil være i stand til å gjenskape dem. Dette er ikke så stort et problem i personlige bilder, som det vil være hvis du prøver å ta betalt for dine tjenester eller starte en bedrift. Dine kunder vil være avhengig av din evne til å gi dem hva du ga alle andre.
  • En del av reisen som kunstner er å utnytte noe innenfra og bringe dette ut i verden. Fotografering kan være en av måtene der dette skjer, men hvis ikke det du har inne i deg er totalt kaos, er ikke «Spray-and-pray» måten å få det ut på.
  • Når du bare tar bilder på måfå, kan du ikke gjenskape prosessen. Jeg har sagt dette allerede (det er så viktig), men en annen grunn til at dette er ikke bra, er at det ikke er ærlig. Utnytt kameraet som et verktøy (som maler bruker en pensel) gir deg en kraftig fordel som fotograf. Du bør kontrollere kameraet, ikke omvendt!

Denne vanen er ikke så vanskelig å bli kvitt når du en gang innser du at du har den.

 

 

5. Redigerer alt

2015-01-31_13-13-30Vi kan alle være skyldig i å ta altfor mange bilder. Men en ting du kan endre i dag er det trangen til å faktisk redigere hvert enkelt bilde. Her er hva du kan gjøre for å endre den vanen:

  • Sorter bildene dine. Jeg gjør dette i Lightroom. Jeg holder min venstre finger på «x» tasten og min høyre på «p» tasten. Jeg blar gjennom bildene og trykker «x» for bilder som ikke er en noe å ha, og «p» for Bilder jeg mener er veldig bra. Jeg har langt flere av de jeg avviser enn bra. Etter at du har bladd gjennom alle, trykker du «ctrl+backspace» for å slette de avviste. Jeg sletter de helt for å spare plass.
  • Etter at du har sortert, gå gjennom og gjør det igjen.
  • Og så gjøre det en gang til. Nå, vil du ha et godt sett med bra bilder å redigere.
  • Stol på meg. Når du har blitt kvitt disse bildene, vil de ikke lenger eksistere i tankene dine. Nå kan du fokuserer på dine bra bilder, uten at de halvbra forstyrrer deg. Jeg kan si at det ikke er ett enkelt bilde jeg har slettet som jeg angrer på.

Av alle vaner er oppført her, kan dette være den vanskeligste å slutte med. Det å slette bilder er alltid litt vondt. Jeg får et stikk i brystet mitt når jeg gjør det, men jeg vet av erfaring at det er helt nødvendig for å gi deg muligheten til å konsentrere deg om ditt fantastiske arbeid. Du kan gjøre det!

 

Oppsummering og kommentarer

Tror du at du kan endre disse fem dårlige fotovanene?

Hvilke andre dårlige vaner har du? Det er helt sikkert mer enn bare fem vaner.

Hvordan endret du dem for alltid? Del dine tips i kommentarfeltet nedenfor.

(Visited 22 times, 1 visits today)

Legg inn en kommentar