Hvordan ta bilder i motlys

with Ingen kommentarer

Motlys - 004Nå sitter vi alle og krysser fingre for at påskeværet skal bli like deilig som den påsken når det var så bra. Om vi er så heldig at solen skinner og himmelen er blå, så får vi en (gledelig) foto utfordring.

Overeksponering og undereksponering.

Motlys er noe som gjør at det blir veldig vanskelig å ta bilder med rett eksponering. Eller er det det? I løpet av en ikke så altfor lang tekst så skal jeg prøve å forklare litt om hvordan du kan ta bedre bilder i motlys.

 

 

Komposisjon:

Reflekser

Dette første bildet viser hvordan det IKKE skal gjøres. Her har jeg tatt bildet nesten rett mot solen. Ingenting blir skikkelig skarpt og de oransje flekkene midt i bildet er gjenskinn i en linse i objektivet mitt. Jeg prøvde å skjerme litt med hånden, men siden jeg tok bildet så rett mot solen, så ville du se hånden i bildet før det gav meg noe effekt.

Så husk: Ta ikke bilder rett mot solen.

Finnes selvfølgelig unntak. Hvis det du tar bilde av er stort nok til å skjule hele solen så kan det gi tøffe effekter.

Motlys - 006

Motlys - 005

Bakgrunn

Dette andre bildet viser også hvordan det IKKE skal gjøres. Her har jeg snudd meg litt slik at jeg ikke tar bilde rett mot solen. Flyttet meg ca 15 cm, så det er ikke mye som skal til.

Problemet her er at bakgrunnen er delt i to. Den tar vekk all oppmerksomhet fra blomsten (eller er det en bregne?) som jeg ville ta bilde av.

Veldig ofte når du tar bilder i motlys så kan det være en fordel med lys bakgrunn. Himmelen er som regel helt topp som bakgrunn. Det medfører at du som regel må komme deg ned på bakken for å ta bildene i en vinkel som vender litt oppover.

Husk: Sjekk bakgrunnen før du tar bilde.

Det er ikke sikkert at du trenger å flytte deg så mye for å få en bakgrunn uten forstyrrelser.

Eksponering:

Dette tredje bildet er jeg ganske fornøyd med. Her er det en blå himmel som nesten er utbrent, og detaljene i blomsten kommer godt frem.

For å få dette bildet stilte jeg kameraet inn på følgende:

Lysmåling: SPOT. Det er det eneste som teller i motlys.

Blenderåpning: så stor som mulig, jeg endte på f/4.

For å få frem detaljer i blomsten må du justere lukkertiden slik at du overeksponerer litt. Jeg endte på ca +1EV.

skala

Skalaen over ser du i søkeren på kameraet ditt. Markøren på skalaen vil gå mot + for overeksponering og – for undereksponering.

Husk: Overeksponer i motlys for å få med farger og detaljer.

Motlys - 003

Motlys - 002
Overeksponert ca +1EV

 

Motlys - 001
Undereksponert ca 0,6 EV

 

Disse to bildene er av det samme treet. Bildet til venstre har jeg brukt samme taktikk som på blomsten. Jeg har overeksponert med ca +1EV.

Bildet til høyre har jeg valgt å undereksponere litt. Jeg havnet vel på ca -0,5EV.

Når du i motlys undereksponerer, så vil fargene bli mørkere og tilslutt vil det bare være en silhuett igjen av det du ønsker å ta bilde av.

Silhuetter er kult, når det er det du ønsker.

Husk: For å ta bilder av silhuetter må du undereksponere.

Bare ha i bakhodet at det ikke er en fast regel om at bildene blir bra med +1EV og silhuetter dukker opp på -0,5EV. Her må det prøves og feiles. Men trøsten får være at øvelsen gjør deg bedre.

 

Ta kameraet med deg ut i solskinnet og øv deg på å ta bilder i motlys. Det gjorde jeg. Håper du, etter å ha lest dette korte innlegget, sitter igjen med noen gode tips.

(Visited 1 209 times, 1 visits today)

Legg inn en kommentar