10 ting du må vite før du slutter å ta bilder i Jpeg format

with Ingen kommentarer

På fjorden-1Raw format kan være forvirrende, så her er en rask guide for å hjelpe deg å forstå dette med å fotografere og redigere RAW-filer.

Tidligere har vi skrevet endel om RAW formatet, og her kommer det enda mer. Det hersker absolutt ingen tvil om at du får mye mer ut av en raw fil enn du vil få fra et Jpeg bilde.

Her kommer noen fakta om RAW:

 

Alle bildene i kameraet starter livet som RAW-filer

Når du presser utløseren, blir bildet lagret på kameraets sensor, der lyset omdannes til et elektrisk signal som danner bildedataene.

Det er da kombinert med den informasjonen som trengs for å bygge bildet og blir skrevet til minnekortet.

Med JPEG, før bildet blir skrevet til kortet, behandles de opprinnelige rå dataene. Hvordan den er behandlet avhenger av hvilket kamera innstillinger du har valgt.

Filen blir deretter konvertert til JPEG-format og til slutt skrevet til minnekortet.

Kameraet produserer RAW-filer, men det er opp til deg om du lar det behandle disse for deg til en JPEG eller om du heller vil ha den ubehandlede RAW-filen.

Du må stille kamera inn på RAW

De fleste kameraer kommer fabrikk oppsatt til å ta bilder i JPEG-format, så du må fortelle kameraet at du vil fotografere i raw. Hvordan du gjør dette avhenger av kameraet.

På de fleste speilreflekskameraer og kompaktkameraer, gjør du det via et alternativ i menyen (det finnes vanligvis under bildekvalitet eller en lignende setting – manualen kan fortelle deg nøyaktig). Noen nyere kameraer kan ha en dedikert knapp for å velge RAW.

Når dette er gjort, kan du begynne å ta bilder. På noen Canon speilreflekskameraer, slik som EOS 60D og oppover, er det tre RAW-fil alternativer kalt RAW, mRAW og sRAW. Dette er rett og slett forskjellige oppløsninger for RAW-filen.

Raw er full oppløsning (for eksempel 18 megapiksler på EOS 7D), mens mraw er 10MP og sRAW er 4.5MP.

Disse lavere innstillingene for oppløsning lar deg spare plass på minnekortet, om du vet at du ikke kommer til å trenge å bruke kameraets fulle oppløsning (for å lage forstørrelser, for eksempel), men likevel ønsker å få mest mulig ut av fordelene av RAW-filer.

På mange Nikon-kameraer over D7000 har du også et par innstillinger for RAW-bilder, slik at du kan angi nivået på komprimering eller antall bits. Bare husk, flere bits, større filstørrelse!

Raw lar deg finjustere bildene dine

De fleste av kameraets innstillinger, som hvitbalanse, skarphet og metning, blir ikke brukt på en RAW-fil, slik at du står fritt til å justere og finjustere dem på datamaskinen.

RAW-bilder inneholder også mye mer bildeinformasjon enn JPEG, spesielt med hensyn til toneområdet.

Dette betyr at eventuelle toneoverganger, særlig i områder med lignende tone eller farge, er mye jevnere, og er mye mindre utsatt for problemer som striper og pikselering når RAW justeringene er gjort.

RAW bilder kan gjøre fotograferingen tregere

De mange nyttige fordelene som RAW bilder tilbyr kommer med en pris. RAW-bilder er vanligvis tre til fem ganger større enn selv den høyeste kvalitet JPEG bilder, slik at du ikke vil kunne presse så mange bilder inn på et minnekort hvis du fotograferer helt i RAW.

De fyller også kameraets buffer raskere, noe som betyr at hastigheten ved serieopptak kan falle betydelig når du fotograferer RAW.

Hvis motivet krever at du trenger å fyre av bilder på en svært rask hastighet, kan RAW kan føre til problemer, og seriøst senke hastigheten.

Dette er grunnen til sport og noen nyhetsfotografer, som trenger å ta, redigere og sende bilder veldig raskt, ofte velger hastigheten og bekvemmeligheten av JPEG, heller enn å vente for de mer redigerbare men tungvinte RAW-filene.

JPEG-bilder vil ikke være like medgjørlig i redigeringen som RAW-filer, men ofte er fart viktigere enn kvalitet.

RAW-bilder kan du redde detaljer

Den ekstra informasjonen som finnes i RAW-filene sammenlignet med JPEG betyr at de er mye bedre til å håndtere motiver med høy kontrast.

Selv om det er mulig å øke skyggedetaljer i et JPEG bilde, kommer dette ofte sammen med en stor økning i bildestøy, og det ønsker du ikke på bildene dine.

Med en RAW-fil, kan du avsløre skyggedetaljer og likevel oppnå resultater av høy kvalitet.

Du kan bruke høylys gjenopprettingsverktøyene i Photoshop eller Lightroom for å få litt mer høylys detaljer fra et JPEG-bilde, men du vil kunne gjenopprette mye mer hvis du skyter RAW.

Filene inneholder mer informasjon til å begynne med, som deretter kan gjenopprettes ved hjelp RAW-konverter program.

Ikke alle RAW-bilder er de samme

I motsetning til JPEG-bilder, det er ikke en standard for RAW-filer.

De fleste kameraprodusentene har sin egen versjon av RAW, og enda mer forvirrende, har hver kameramodell sin egen versjon av dette formatet.

Dagens Canon-kameraer produserer en RAW-fil med en .CR2 suffiks, og RAW-filen fra en EOS 700D SLR vil faktisk være litt annerledes enn en fra en EOS 6D.

For ytterligere å forvirre, er det et unntak fra denne regelen. DNG er et filformat utviklet av Adobe som kan brukes av alle produsenter.

Men av de viktigste DSLR produsentene, har kun Pentax inkludert det i sine kameraer til nå.

Selv om du bruker et annet kameramerke, kan DNG likevel være en nyttig format å vurdere, fordi det kan brukes som en måte å åpne RAW-bilder fra nye kameraer i gamle versjoner av Photoshop og Elements.

Du trenger spesiell programvare for å vise

Fordi en RAW-fil bare er en pakke med data, og ikke et bestemt bilde format, vet ikke datamaskinen umiddelbart hva den skal gjøre med det.

I motsetning til en standard format, for eksempel JPEG, inneholder ikke en RAW-fil informasjon som er nødvendig for at din PC for å dekode det.

Tenk på det som ordene på en side: JPEG-filen er som den ferdige artikkelen som inneholder ord, avsnitt og all riktig tegnsetting, noe som betyr at du kan lese det lett og ofte få noe fornuftig ut av det.

Raw er som å ha alle de samme bokstavene skrevet ned, men ikke nødvendigvis i samme rekkefølge, ingen konsekvent avstand, og uten en struktur som du lett kan forstå.

Selv bildet du ser på baksiden av kameraet når vi vurderer et bilde – og lysstyrkehistogrammet som hører til – er en JPEG representasjon av RAW-filen, basert på innstillingene som brukes på tidspunktet for skytingen.

RAW-filer tilbyr ikke-destruktiv redigering

Når du lagrer en JPEG eller enkeltlags TIFF bilde etter redigering, blir alle dataene fra den opprinnelige filen forkastet og re-skrevet.

Så når du har lukket bildet, er alle de opprinnelige dataene tapt. Når du redigerer en RAW-fil, blir de nye innstillingene lagret sammen med de opprinnelige dataene.

Disse innstillingene kan være inne i filen, eller lagres i en egen fil, som brukes av redigeringsprogrammet  for å huske de siste innstillingene.

Da kan du justere den opprinnelige innstillingen for evig tid.

Foreta selektive justeringer

Adobe Camera Raw er bransjens standard programvare for raw-konvertering, og det er tilgjengelig i Photoshop og Elements (og er også speilet i Lightroom sin Develop modul).

Justeringer som er gjort i Adobe Camera Raw var begrenset før ankomst av Photoshop CS4, ved at du kan bare kunne bruke dem til hele bildet.

Men med innføringen av Graderingsfilter og Adjustment Brush,ble plutselig Adobe Camera Raw en mye mer nyttig.

I Adobe Camera Raw versjon 7 (som kommer som standard med CS6) Justerings Brush og graderingsfilter verktøy har blitt forbedret med ekstra muligheter til å justere hvitbalansen.

Dette gjør det enkelt å selektivt korrigere hvitbalansen for å varme eller kjøle et bilde.

Du kan utvide det dynamiske området ved å kombinere RAW konverteringer

I motiver med høy kontrast, vil kameraets sensor ikke kunne ta opp detaljer i de mørke eller lyse områder i et bilde (eller begge deler).

Ved å konvertere det samme bildet to ganger, hver gang å justere eksponeringen av skuddet til å håndtere høy kontrast belysning, kan du lage et bilde som viser detaljer i alle områder.

For landskapsfotografering, er effekten lik ved hjelp av et gradert ND filter for å mørkne den øverste halvdelen av bildet ditt, men du har mye mer kontroll over overgangen mellom de to eksponeringene.

Fordeler og ulemper med å skyte RAW-bilder

Fordeler

  • Gir mulighet for bilder av høyere kvalitet
  • Ikke-destruktiv redigering som standard, slik at du ikke mister bildedata
  • Du får mer høylys / skyggedetaljer enn med en standard JPEG
  • Større rom for justering når du redigerer – farge, hvitbalanse, skarphet og så videre

Ulemper

  • Større filer enn JPEG
  • Tregere å skrive til minnekortet, og fyller buffer raskere
  • Det tar lengre tid å redigere og behandle RAW-bilder (hvis du ikke bruker Lightroom)
  • Du må lagre RAW-bilder som JPEG eller et annet format for å skrive dem ut (hvis du ikke bruker Lightroom)
  • Det tar litt tid å bli vant til

Innstillinger du kan endre

  • Eksponeringskompensasjon
  • hvitbalanse
  • støyreduksjon
  • skarphet

Innstillinger du ikke kan endre

  • Aperture
  • lukkerhastighet
  • ISO
  • Focus

 

 

(Visited 73 times, 1 visits today)

Legg inn en kommentar