Innstillinger for timelapse

with Ingen kommentarer

Timelapse er en spennende måte å presentere et motiv. Du har alle muligheter som ved et still bilde, men legger til elementet med tid. Du får vise til seerne hvordan en scene utvikler seg. I dette innlegget vil vi avsløre hvilket kameraoppsett du må ha for å få et best mulig resultat. Når du skal ta et enkelt bilde har du følgende å tenke på: ISO, Lukkertid, Fokus, Hvitbalanse og komposisjon. Når du nå skal bevege deg over til timelapse, vil det få en innvirkning på alle elementene. Kanskje det viktigste av alt er noe jeg nevnte i innlegget om utstyr for timelapse: Nøye planlegging og forarbeid.

For å sikre deg at alle bildene ser lik ut, spesielt med tanke på fokus og hvitbalanse, er du helt avhengig av å stille inn kamera et manuelt.

Film lengde * Bildefrekvens * Intervall = Tidsbruk

Filmlengde: Oppgi dette tallet i sekunder. Dette er lengden på det endelige klippet

Bildefrekvens: For å skape en film som ikke flimrer/hakker settes denne til 25.

Intervall: Dette er tiden mellom bildene, oppgi den i sekunder.

Tidsbruk: Den tiden det tar å fange alle bildene som du trenger for å lage en så lang film som du ønsker…. i sekunder.

Om du har lang eksponeringstid på bildene kan du legge eksponeringstiden til intervall tiden for å få et riktigere resultat på tidsbruket. For eksempel vil 1/2 sek eksponering gi deg over 4 minutter ekstra fotograferingstid om du lager et klipp på 20 sekunder. Vær obs på at noen timere oppgir tiden fra start av eksponering til neste start. Da er du avhengig av at lukkertiden er kortere enn intervalltiden, ellers vil du «miste» bildene som skulle vært tatt mens eksponeringen for et bilde holder på. (Phottix TR-90 tar tiden fra slutt av eksponering til start av den neste)

Om du har et bestemt tidsrom tilgjengelig for å ta bilder eller du bestemmer deg for hvor langt klippet skal være, så er de to parameterne satt. Bildefrekvensen har du et minimums tall på, så då sitter vi igjen med intervallene. Vi må rett og slett avgjøre hvor lenge vi skal vente mellom bildene.

Når du stiller inn intervallene på fjernkontrollen din får du velge antall bilder. Sett den til 0, da fortsetter kamera å ta bilder helt til du stopper det.

Intervall avgjør hastigheten på filmen

Intervallene i en timelapse har stor innvirkning på det endelige resultatet. For korte intervaller gjør at du ikke får så mye action i filmen, kanskje du ender opp med at du må ta 1000 bilder mer enn du hadde tenkt. For lange intervaller gjør at ting som beveger seg i bildet ser ut til å «hoppe» bortover.

Av disse to, så er det mye arbeid med å rette opp for korte intervaller, men du kan ikke rette opp for lange intervaller.

Anbefalte tider for intervaller

1-2 sekunder

  • Raske skyer, kraftig vind
  • Trafikk
  • Timelapse fra bil

2-5 sekunder

  • Vanlige skyer
  • Soloppgang / Solnedgang
  • Mennesker og byliv

Over 5 sekunder

  • Stjerner 15-60 sek
  • Skygger fra bygninger 20-40 sek
  • Tidevann 1-2 min

Intervall 10 sekunder

Timelapse - 001

Timelapse - 002

Timelapse - 003

Hvilke innstillinger bruker jeg?

Timelapse - 001
ISO 100 0,9 sek @f/16 Intervall: 10 sek

Det som er vanskelig med timelapse, er at lyset fort kan endre seg ganske så dramatisk – tenk bare på en solnedgang. Dette fører til at vi må ta et valg før vi starter: Velger vi manuelle innstillinger, eller stoler vi på automatisk lysmåler eller hvitbalanse? Automatikken i kamera forårsaker ofte raske endringer i lysstyrke fra bilde til bilde, noe som gjør at timelapsen kan oppleves som at den blinker eller hakker. Uansett hvor godt kamera du sitter med, så vil noen enkeltbilder eksponeres litt lysere, og noen litt mørkere enn resten som følge av en ikke helt konsistent lysmåler. Dette løser vi nesten helt ved å velge manuelle innstillinger, slik at alle bildene blir tatt med de nøyaktig samme innstillingene. Såfremt lyset ikke endrer seg nevneverdig, så er dette ALLTID førstevalget, men det er jo ikke alltid at dette er mulig, som for eksempel ved overgangen morgen/dag og dag/natt. Heldigvis finnes det gode metoder for å utjevne forskjellene i etterbehandlingen. Husk også å sette hvitbalansen, hvis du fotograferer i JPEG!

Lukkertid

En tommelfinger regel fra videomakerne er at lukkertiden bør være på halvparten av intervall tiden. Men for timelapse er ikke det helt nødvendig. Sett heller lukkertiden slik at det som beveger seg blir litt uskarpt, men at du fortsatt ser hva det er. Ta noen prøvebilder på motiver som beger seg i forskjellige hastigheter.

Blenderåpning

Blenderåpningen lar deg leke med dybdeskarphten i din timelapse. En stor blenderåpning om det bare er et lite område som skal være i fokus, eller en mindre for å få hele scenen i fokus? Dette er et av de kreative valgene du må gjøre for å få tatt bildene slik at du får timelapsen til å bli akkurat slik DU ønsker.

Hvitbalanse

Sett den slik at det passer med lysforholdene. Et av de forhåndsinnstilte valgene fungerer som regel glimrende. Her kan du også velge «feil» om du vil gi timelapsen din et kreativt fargeskjær. Ta noen prøvebilde med forskjellig hvitbalanse, så ser du kjapt hva som funker.

Fokus

Bruk KUN manuell fokus. Om du lar kamera stå på automatikk her vil kamera fokusere for hvert bilde. Da kan resultatet bli at fokus endrer seg 25 ganger i sekundet!!! og det gjør at hele timelapsen ser ufokusert ut.

ISO

Iso setter du slik at du får riktig eksponering ut fra valgt blenderåpning og lukkertid. Kommer du for høyt med ISO vil du få mye støy i bildene, da bør du revurdere de andre settingene om du ikke aksepterer støyen. Om du kommer til kameraets laveste ISO setting kan du sette på ND-filter for å begrense lyset litt. Kort sagt: Du bruker ISO til å justere inn eksponeringen din ved timelapse.

Anbefaling:

Bruk kun manuelle innstillinger, ta bilder i Jpeg og eksponer slik at bildene blir lyse, men ikke utbrent

Komposisjon av bilder for timelapse

Om du skal lage film uten noe fixe pan og zoom effekter, trenger du ikke å komponere så forskjellig fra det du gjør for vanlige stillbilder. Det er likevel en ting du bør huske på.

Filmen har som regel et bredde høyde forhold på 16:9, mens kameraet ditt etter all sannsynlighet vil ta bilder i 3:2 eller 4:3. Komposisjonen blir med andre ord kuttet i enten topp eller bunn, og dette bør du bestemme på forhånd, eller i det minste tenke litt over!

3_2

4_3

16_9

Noe du burde tenkt på før du var på «location» var om dette tidspunktet på dagen var det best egnede. Lyset er ofte mer spennende i morgentimene og ved solnedgang. Kanskje du burde komme tilbake litt senere på kvelden?

Skyer tar seg best ut om de kommer mot deg eller om de går fra deg. Det gir mye mer dybdefølelse i timelapsen din. Men det er ikke så ofte vi kan styre hvordan skyene skal bevege seg.

 

(Visited 472 times, 1 visits today)

Legg inn en kommentar