Den evige diskusjonen

with Ingen kommentarer

Jeg er medlem i (litt for) mange foto diskusjonsgrupper på facebook. Jeg følger disse gruppene mest passivt, for å få med meg hva som rører seg blant oss amatørfotografer. Hvilke tema blir diskutert? Er det noen spesielle spørsmål som går igjen? Dukker det opp spørsmål rundt utstyr og software? Jeg følger rett og slett med på alle disse gruppene for at DU skal slippe. På disse gruppene finner jeg ofte (som idag) inspirasjon til innlegg her på DinFotoSide.

En diskusjon som alt for ofte kommer frem i lyset, er diskusjonen om bilder rett fra kamera er bedre enn bilder som fotografen har redigert selv. Jeg har mine helt klare meninger om dette temaet, og det kan godt hende at jeg ikke klarer å lage dette innlegget så nøytralt som mange kanskje ønsker. Se om du klarer å gjette hva jeg foretrekker før du scroller til bunnen av innlegget.

Før du leser videre vil jeg bare gjøre det klart at jeg skiller mellom redigering og manipulering. Redigering for meg er å justere lys/farge/kontrast og rette «bugs» i bilder, mens manipulering er når elementer blir lagt til/flyttet eller fjernet fra bildet.

Rett fra kamera og inn på siden. Sånn så det faktisk ut!

Bilder rett fra kamera betyr at du stiller kameraet ditt til å levere deg Jpeg bilder etter at du har trykt på utløseren. Detter er da bilder som blir behandlet ferdig i kamera og komprimert før de lagres på minnekortet. Du kan da gjøre noen innstillinger (før du tar bildet) i bildestil menyen i kameraet som vil påvirke f.eks farge og kontrast i bildene. Disse bildene kan på mange måter bevise dine evner innen fotografering, da DINE innstillinger i kamera blir reflektert helt ubesudlet i bildet. Likevel gir ikke dette et troverdig bilde av dine evner som fotograf. Vi som ser bildet kan jo ikke vite om dette er 1 av 10000 forsøk eller et lykketreff når du knipset vilt rundt deg med kamera på full auto. Men, JA….. det KAN være en måte å vise at du behersker kameraet ditt.

Det du gir slipp på ved å velge denne metoden å fotografere på, er den kreative prosessen som foregår fra du har trykket ned utløser til bildet er klart for å vises til et publikum.

Om vi prøver å overføre denne metoden til hvordan fotografer jobbet før digitale kameraer kom, så vil dette kunne sammenlignes med de som hadde et kompakt kamera, og leverte filmen til fremkalling hos den nærmeste/billigste fotobutikken. Om vi bare hadde sett papir bilder nå, så ville det nok vært kun bilder EliteFoto har fremkalt. Den største forskjellen fra den gang er at flere av de som vil ha bilder rett fra kamera bærer på kostbare systemkameraer.

Full makeover
Full makeover

Med bilder som er redigert selv blir RAW valgt som foretrukket format fra kamera. Her følger ALLE bildedata med i filen som blir lagret på minnekortet. Nå kan du i ro og mak sette deg ned foran din store dataskjerm og gjøre akkurat de samme tilpasninger som «rett-fra-kamera» folket gjør i kamera. Forskjellen her er at det er DU som fotograf som sitter med kontrollen (ikke en japansk ingeniør). At du i tillegg har gjort valget med å jobbe med RAW filer gjør at du med dine justeringer kan hente frem flere detaljer i både lyse og mørke områder enn du kan fra Jpeg. Noe som vil være mer likt det du ville sett med dine egne øyne. Hjernen vår justerer nemlig lynraskt for forskjellige lysmengder når vi flytter blikket, noe som gjør at det dynamiske omfanget vi ser (når vi flytter blikket rundt) er mye større enn det du får i en enkelt Jpeg eksponering. Bildene du leverer fra deg vil også være gjennomsyret med DINE kreative tanker, og vil nå gjenspeile hvordan du er som fotograf, ikke bare hvor godt du behersker kamera.

I gamledager ville dette være fotografene som tilbrakte timer i mørkerommet og fremkalte bildene sine selv. I mørkerommet kunne de justere på eksponeringene enten på hele bildet eller i deler av bildet. Tiden som bildet tilbragte i de forskjellige kjemikaliebadene spilte inn på farger og kontraster. Har fant en både fotografer som ikke stolte på at andre klarte å fremkalle bildene deres riktig og fotografer som hadde det travelt (journalister). Det fantes nesten ingen grenser for hva en som virkelig kunne jobbe i mørkerom fikk til. Mine evner der strakk seg til at jeg fikk frem noe som kunne kalles bilde på papiret.

 

Mitt utgangspunkt er at en fotografs oppgave er å fryse et øyeblikk av tiden og så presentere dette for et publikum etterpå som et fotografi. Hva formålet med dette fotografiet er har en STOR innvirkning på hva som er akseptabelt når det kommer til redigering.

Dokumentasjon

Om det er for dokumentasjon, SKAL bildet være mest mulig urørt og likt med virkeligheten. Har du tukla med det? Da har bildet INGEN verdi som dokumentasjon

Pynt/Dekorasjon

Om bildet derimot er ment som pynt/dekorasjon, så er det påkrevd at alle fortrinn i bildet blir fremhevet, farger gjort kraftigere og kontrastene bedre.

Kunst

Om ditt mål med bildet er å lage kunst, vil du selvfølgelig ha helt frie tøyler. Du kan her legge til eller trekke fra akkurat det du måtte ønske i bildet.

Feil bruk

En felle enkelte går i, er at de lager et bilde ment for en av kategoriene, men presenterer det i «feil» kategori. Noen ganger blir det gjort av rein og skjær uvitenhet, andre ganger er det løgn fra ende til annen (bilder fra boligannonser f.eks)

Det kraftig manipulerte bildet til høyre ville jeg f.eks aldri presentert med teksten «Nydelig solnedgang i Arna»

Rett og slett siden skinnene er i Arna, mens solnedgangen er i Nordsjøen…

Jeg vil ikke dømme noen for å ha den ene eller andre meningen her, men i min verden hører «fremkallingen» fra RAW til Jpeg (eller annet) med i prosessen det er å skape et fotografi

BW vs farger - 01

(Visited 22 times, 1 visits today)

Legg inn en kommentar